- Domov
- Priebeh výcviku
Priebeh výcviku
1. Rozhodnutie
Cesta k Vášmu vytúženému “vodičáku” paradoxne nezačína u nás, ale u Vás. Je práve na Vašom rozhodnutí ktorá skupinu vodičského oprávnenia je pre Vás vhodná, kedy je vhodné začať s výcvikom a akým spôsobom môžete dosiahnuť čo potrebujete.
Hoci voľba skupiny vodičského oprávnenia sa zdá vopred jasná, existuje viacero faktorov, ktoré môžu ovplyvniť výber kurzu.
Napr. záujemca o skupiny pre motocykle si môže podľa veku a skúseností vyberať z troch možností, pričom nie vždy je najvhodnejšia tá “najvyššia”. Pre niekoho je možno vhodnejšie začať skôr (ak má na to podmienky) a s menšími motocyklami (A1 od 16 rokov), na ktorých nadobudne skúsenosti, a až potom “postúpiť” na výkonnejšie motocykle. Skúsenosť je v tomto prípade veľmi cenná, lebo na motocykli ide o život prakticky stále.
Druhým príkladom môže byť skupina B, kde sa javí voľba bez možnosti diskusie – ak niekto potrebuje byť mobilný a automobil je pre neho dosiahnuteľný, zdá sa, že nemá inú možnosť. Ale aj v rámci skupiny B existujú možnosti, ktoré nie sú všeobecne veľmi známe. Jednou z nich je podskupina B1, ktorá umožňuje viesť vozidlá s výkonom do 15 kW – vhodné napr. do mestského prostredia. Omnoho praktickejšie je však oprávnenie skupiny B, platné iba pre vozidlá s automatickou prevodovkou. Výcvik na tieto vozidlá prebieha rovnako ako pre bežnú skupinu B, ale jazdy sa vykonávajú na vozidle s automatickou prevodovkou a získané vodičské oprávnenie umožňuje viesť iba takéto vozidlá. Výhodou je menší stres pri výcviku aj v reálnej premávke, nakoľko automatická prevodovka nevyžaduje toľko sústredenia na vedenie vozidla a umožňuje sa viac sústrediť na premávku – to znižuje pravdepodobnosť vodičských chýb a možných kolízií. A nevýhoda vyplývajúca z obmedzenia na “automaty” sa pomaly stráca, keďže pribúda vozidiel s automatickou prevodovkou, a hlavne s prichádzajúcou dobou elektromobilov, ktoré sú prirodzenými automatmi.
Aj v oblasti “veľkých vodičákov” má záujemca možnosť výberu – okrem plných skupín C a D existujú ich varianty C1 a D1 pre ľahšie a menšie vozidlá. Preto je vhodné pred voľbou vodičského oprávnenia konzultovať možnosti, ktoré poskytuje legislatíva (napr. tu) a jednotlivé autoškoly.
Voľba vhodného obdobia pre absolvovanie kurzu je tiež dôležitá – musíte byť pripravení na to, že sa budete možno 2-3 x týždenne zúčastňovať teoretickej výučby, ktorej termíny si nebudete môcť veľmi vyberať. Treba počítať s tým, že celý výcvik môže trvať niekoľko mesiacov, takže vhodné načasovanie s ohľadom na svoje pracovné či školské povinnosti je namieste.
2. Lekárska prehliadka
Jednou z podmienok pre získanie akéhokoľvek vodičského oprávnenia je, že žiadateľ je po zdravotnej stránke schopný viesť motorové vozidlo danej skupiny. Lekár by pri posúdení mal preskúmať hlavné faktory, ovplyvňujúce schopnosť viesť vozidlo, napr. zrak a sluch, ale aj rôzne neurologické či psychické problémy.
Vodičské oprávnenia pre nákladnú a osobnú dopravu (všetky formy C a D oprávnení) okrem toho vyžadujú psychologický posudok, zahŕňajúci špeciálne testy zamerané na vedenie vozidla. Je to dané vyššou zodpovednosťou za prepravovaný náklad či ľudí, a tiež fakt, že vozidlá tohto typu sú podstatne väčšie a ťažšie, čo môže spôsobiť vážnejšie dôsledky pri prípadných kolíziách.
Preto je nutné pred započatím kurzu absolvovať potrebnú lekárku prehliadku a dokladovať ju potvrdením. Tlačivo pre základnú lekársku prehliadku je súčasťou žiadosti o udelenie vodičského oprávnenia, ktoré si môžete stiahnuť z našej stránky zo sekcie “Na stiahnutie“. Pre toto tlačivo platia nasledovné pravidlá:
- vytlačte tlačivo OBOJSTRANNE – na jednej strane údaje k žiadosti, na druhej tlačivo lekárskej prehliadky
- dátum lekárskej prehliadky musí byť PRED dátumom oficiálneho otvorenia kurzu
- lekárska prehliadka platí max. 1 ROK – nie je možné použiť staršie potvrdenia, pričom za hraničný sa považuje dátum otvorenia kurzu
- Žiadosť aj lekárske potvrdenie je potrebné DORUČIŤ k nám do autoškoly pred otvorením kurzu
Tieto pravidlá nie sú našim výmyslom, ktorým by sme vám chceli znepríjemniť život, sú výsledkom legislatívy, ktorú musíme dodržiavať rovnako ako aj vy.
3. Prihláška
Podaním prihlášky vyjadrujete záväzok zúčastniť sa kurzu vodičského oprávnenia za cenu platnú pri otvorení kurzu. Prihláška sa podáva vo forme žiadosti o udelenie vodičského oprávnenia, ktorú si môžete stiahnuť z našej stránky zo sekcie “Na stiahnutie“. Tlačivo obsahuje tri stránky:
- Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia – na tejto stránke vypĺňate osobné údaje súvisiace s vodičským oprávnením (v prípade maloletých účastníkov aj údaje zákonného zástupcu)
- Potvrdenie o výsledku lekárskej prehliadky – vypĺňa váš lekár; v spodnej časti je čestné vyhlásenie k splneniu niektorých podmienok – podpisuje účastník kurzu
- Kontaktné a identifikačné údaje, doplnené o súhlas so spracovaním týchto údajov v rozsahu stanovenom zákonom
Toto tlačivo je potrebné vyplniť a doručiť k nám do autoškoly PRED začatím kurzu. Prvé dve strany tlačte prosím na jeden list papiera obojstranne (viď sekcia Lekárska prehliadka).
Prosíme vás o čitateľnosť pri vypisovaní tlačiva, ideálne ak všetky údaje okrem podpisov vyplníte priamo v počítači (tlačivo má formát PDF, do ktorého viete dopĺňať texty, napr. v Adobe Acrobat Reader pomocou funkcie Vyplniť a podpísať).
4. Zahájenie kurzu
Pred zahájením kurzu dostanete z našej autoškoly upozorňujúci mail s nasledovnými informáciami:
- ceny kurzu
- časový rozvrh hodín
- organizačné informácie o priebehu kurzu
- odkazy na doplnkové materiály
Samotné zahájenie kurzu sa vykonáva v oficiálnom informačnom systéme JISCD (Jednotný Informačný Systém v Cestnej Doprave), do ktorého vložíme údaje z Vašej prihlášky. Na základe toho Vám po otvorení kurzu príde mail aj z tohto informačného systému (adresa odosielateľa je z domény JISCD.SK), do ktorého sa môžete prihlásiť a sledovať detailne svoj postup v kurze (napr. odučené hodiny, informácie o absolvovaných jazdách a pod.). Takto viete tiež zistiť, koľko hodín z ktorej oblasti výcviku je potrebné absolvovať podľa učebných osnov. Tieto informácie môžete nájsť aj na našej stránke v sekcii “Ponúkané služby -> Vodičské oprávnenia“.
Prístup do tohto systému je veľmi užitočný, dokážete si tu napr. nahradiť vymeškané hodiny teoretickej prípravy, preto tento mail nezahoďte. Pokiaľ mail z tohto systému nevidíte v doručenej pošte, prehľadajte priečinok nevyžiadanej pošty, a v prípade neúspechu nás kontaktujte. Spôsob, ako sa prihlásiť do systému JISCD je popísaný v dokumente “Príručka JISCD”, ktorú je možné stiahnuť v sekcii “Na stiahnutie“.
5. Teoretická príprava
Výcvik pre získanie vodičského oprávnenia začína teoretickou prípravou. V tejto časti máte získať teoretické vedomosti z nasledovných oblastí:
- Náuka o vozidle a údržbe (NVÚ) – informácie o konštrukcii vozidiel, naučíte sa ako auto funguje, spoznáte jeho základné časti a ich funkciu
- Teória vedenia vozidla (TVV) – informácie o vedení vozidla, ako fungujú prístroje a ovládače vo vozidle, ako ovplyvniť ekonomiku jazdy a pod.
- Pravidlá cestnej premávky (PCP) – akými pravidlami sa riadi cestná premávky, zákony z oblasti dopravy, značky, riešenie križovatiek
- Zásady bezpečnej jazdy (ZBJ) – aké vplyvy pôsobia na vozidlo počas jazdy, ako bezpečne viesť vozidlo, vplyv psychiky na vedenie vozidla
Počet hodín teoretickej prípravy sa odvíja od skupiny vodičského oprávnenia – viac hodín majú záujemcovia o samostatné skupiny, menej o rozšírenie k existujúcej skupine (E). Absolvovanie teoretickej prípravy je podmienkou pre pokračovanie ďalšími časťami výcviku. Zákon určuje pomer hodín v jednotlivých oblastiach, ktoré je nutné mať absolvované predtým, než sa pristúpi k praktickým častiam výcviku, v našej autoškole uprednostňujeme ukončenie celej teoretickej prípravy, aby nedochádzalo k nedorozumeniam.
Teoretickú prípravu je možné absolvovať prezenčnou formou v učebni u nás v autoškole podľa oficiálnych osnov stanovených v JISCD. V našej autoškole sú hodiny teoretickej prípravy zoskupované do blokov po 3 vyučovacie hodiny denne, pričom vyučovacou hodinou sa rozumie 45 minút, podobne ako v škole. Tieto bloky sa podľa intenzity kurzu prednášajú 2-3x týždenne, pričom prvá hodina začína spravidla o 17:00, takže celý blok končí o 19:15.
Ak sa stane, že nemôžete byť na hodine teoretickej prípravy, je potrebné si vymeškané hodiny nahradiť. Jedným z riešení je absolvovať samostatnú hodinu s inštruktorom v autoškole, čo je však z pohľadu vyťaženosti inštruktorov neefektívne. Preto uprednostňujeme možnosť nahradenia hodín formou samoštúdia a vykonania testu v systéme JISCD. Bližšie informácie získate v dokumente “Príručka JISCD” v sekcii “Na stiahnutie“.
6. Trenažér
V prípade vodičského oprávnenia skupiny B sa u záujemcu predpokladá prvý kontakt s vedením motorového vozidla (výnimkou môžu byť vodiči motocyklov niektorej zo skupín A). Aby sa predišlo zbytočnému napätiu a frustrácii, predtým ako sadne do skutočného auta absolvuje študent niekoľko vyučovacích hodín jazdy na trenažéri.
Trenažér je prístroj riadený počítačom v tvare interiéru auta, má teda skutočné sedadlo, volant, pedále, radiacu páku a pod. Pre simuláciu okolia pri jazde využíva počítačové monitory, na ktorých počítačový program simuluje okolie pri jazde.
Práve na trenažéri si študent môže nacvičiť základné úkony pri jazde – naštartovanie, zaradenie rýchlosti, rozbeh, preraďovanie rýchlostí, riadenie vozidla v zákrutách, brzdenie, atď. Simulátor dokonca vydáva zvuk napodobňujúci zvuk motora, takže poskytuje pomerne realistickú odozvu skutočného auta. Simulácia je natoľko verná, že “motor” trenažéra nemá problém “zdochnúť”, keď sa študent nesprávne rozbieha.
Na simulátore sú k dispozícii viaceré programy, od najjednoduchších úkonov po komplexné riešenie dopravných situácií. Programy môžu byť sprevádzané nahovoreným výkladom a presnými pokynmi, čo má študent robiť.
Vyučovacia hodina na trenažéri je vždy riadená inštruktorom, ktorý hlavne v začiatkoch pomáha študentovi zvládnuť simulovanú jazdu.
Nevýhodou simulátora je chýbajúci pocit pohybu, čo vo výnimočných prípadoch môže niektorým študentom spôsobovať problémy podobné nevoľnosti pri jazde (kinetóza).
7. Praktická údržba
Praktická údržba je časť výcviku, v ktorej si môžete v praxi vyskúšať teoretické poznatky z hodín NVU (Náuka o vozidle a údržbe). Určite si nedáva za cieľ naučiť vodičov opraviť prevodovku či vymeniť zlomenú poloos, ale pri jazde s môže vyskytnúť množstvo drobných problémov, ktoré je dobré vedieť vyriešiť.
Môže tým byť napr. nízky tlak v pneumatikách či dokonca defekt, nízka hladina oleja či chladiacej kvapaliny, ale aj zdanlivo banálny nedostatok vody v ostrekovačoch.
V neposlednom rade sa niekde musíte naučiť základné prevádzkové úkony, ako je napríklad tankovanie paliva. A tí šikovnejší môžu zvládnuť aj výmenu žiarovky, pokiaľ je to vo vozidle možné zvládnuť bez návštevy servisu.
8. Autocvičisko
Autocvičisko je pre študenta prvý reálny kontakt s vedením skutočného vozidla. Tu je možné zúročiť doterajšie poznatky z teoretickej časti, prípadne z trenažéra. Rozmery autocvičiska nedovoľujú vyskúšať si rýchlejšiu jazdu, úlohou je naučiť sa rozbiehanie, otáčanie, manévrovanie v stiesnených priestoroch, cúvanie a parkovanie. Všetky uvedené úkony je potrebné zvládnuť predtým, ako sa dostanete do reálnej premávky.
Pre toto všetko poskytuje autocvičisko bezpečné a kontrolované prostredie pre nových vodičov, kde sa môžu naučiť základné ovládacie prvky vozidla. To zahŕňa ovládanie spojky, brzdy, plynu, riadenie a používanie indikátorov. Veľmi dôležitou súčasťou výuky je aj precízne parkovanie – každá jazda predsa končí zastavením a zaparkovaním vozidla.
9. Jazdy v premávke
Jazda v premávke je nesporne tou najdôležitejšou časťou prípravy na získanie vodičského oprávnenia. V tejto časti sa predpokladá, že už ovládate teóriu premávky vrátane potrebných predpisov, a viete riadiť vozidlo, ako ste sa naučili na trenažéri a/alebo autocvičisku.
Ale až jazda v premávke preverí, či ste schopní v dostatočnej miera aplikovať získané vedomosti v praxi. Vonkajší tlak zo strany ostatných účastníkov premávky pôsobia na psychiku, čo kombinácii so stresom zo samotného vedenia vozidla pri neskúsenom vodičovi môže vyústiť do nepredvídateľného konania.
Samozrejme pri praktických jazdách máte k dispozícii významnú pomoc vo forme inštruktora, ktorý má k dispozícii dôležité ovládacie prvky (napr. paralelnú sadu pedálov), ale najlepšími pomocníkmi študenta sú predsa len vlastné schopnosti, vedomosti a maximálna sústredenosť.
Počas praktických jázd si vyskúšate pohyb v mestskej aj prímestskej premávke, môžete sa vyskytnúť aj na rýchlostnej ceste, nevyhnete sa zápcham, riešeniu križovatiek, parkovaniu a ďalším úkonom bežnej prevádzky vozidla. V praktickom výcviku najazdíte priemerne niekoľko sto kilometrov, v závislosti od skupiny vodičského výcviku.
10. Flexi jazdy
Flexi jazdy je špecifická časť praktického výcviku – tieto jazdy študent môže realizovať podľa vlastného uváženia, prípadne podľa odporúčania inštruktora buď na autocvičisku, alebo v reálnej premávke.
Toto dáva študentovi voľnosť natrénovať si napr. tie úkony, ktoré mu robili problémy.
11. Kurz prvej pomoci
Kurz prvej pomoci je dôležitý pre všetkých vodičov – každý by mal vedieť poskytnúť prvú pomoc v krízovej situácii, a to nielen v spojitosti s cestnou premávkou.
V našej autoškole môžete na jednom mieste spolu s vodičským kurzom absolvovať aj kurz prvej pomoci, ktorú pre nás robí diplomovaná zdravotná pracovníčka.
Naučíte sa zvládať krízové situácie, nacvičíte si základné postupy pri poskytovaní prvej pomoci aj s využitím figuríny.
12. Príprava na skúšku
- Po absolvovaní všetkých povinných častí výcviku vám už nič nebráni podstúpiť skúšku pre získanie vodičského oprávnenia. Nakoľko máte obmedzený počet pokusov na vykonanie skúšky (okrem riadneho termínu len dva opravné), je potrebné sa čo najlepšie pripraviť.
Prípravu na skúšku môžete absolvovať sám podľa študijných materiálov, ktoré sú k dispozícii. V prípade potreby však môžete prísť aj k nám do autoškoly, kde máte k dispozícii testové otázky, prípadne pomoc inštruktora pri teoretickej príprave.
Pokiaľ máte pocit, že potrebujete ešte precvičiť praktické jazdy, je u nás možné doobjednať si ďalšie cvičné jazdy s inštruktorom.
13. Teoretická časť skúšky
V minulosti sa teoretická (písomná) aj praktická (jazda) časť skúšky odohrávala v autoškole v rámci jedného dňa. Testy na teoretickú časť boli pevne stanovené a dostupné pre nacvičenie. V testoch sa dohromady vyskytovalo približne 250 otázok, testov bolo však obmedzené množstvo (pri skupine B to bolo 35 testov).
Od 1.4.2023 sa záverečná skúška modernizovala a teoretická časť bola oddelená od praktickej. V novom systéme sa teoretická časť vykonáva na počítači, pričom skúška sa vykonáva na špeciálne zriadenom pracovisku polície. Testy pre teoretickú časť nie sú pevne dané, ale sa generujú z celkovej množiny približne 1400 otázok. Na úspešné zvládnutie testu máte dohromady 4 pokusy, odporúčame však dobrú prípravu na test, aby ste sa vyhli zbytočným stresom.
Na tieto testy sa pripravuje ťažšie, na Internete sú však k dispozícii generátory testov, ktoré vám priblížia priebeh reálneho testu:
- Generátor na stránke Ministerstva vnútra je jednoduchší a dostupný v troch jazykoch, poskytuje však iba otázky pre skupinu B
- Generátor na stránke SKVZA umožňuje výber cieľovej skupiny, je tak využiteľný aj pre iné skupiny ako je B
Akokoľvek sú tieto testy užitočné, tým, že sa otázky náhodne vyberajú, nemáte šancu prejsť si celú množinu otázok – skôr či neskôr vám generovaný test začne otázky opakovať. a pravdepodobnosť, že sa vám v rozumnom čase podarí zoznámiť sa s každou otázkou je minimálna.
Pre dôkladné štúdiu v rámci prípravy na teoretickú časť skúšky sú určené zoznamy všetkých otázok aj so správnymi odpoveďami. V našej autoškole máme tieto k dispozícii k nahliadnutiu/štúdiu aj v tlačenej forme, omnoho praktickejšie sú však v elektronickej forme zverejnené na Internete. V rámci kurzu v našej autoškole máte prístup k platenému obsahu na stránke JVSCD, kde sa okrem iného nachádza aj zoznam všetkých otázok a odpovedí.
V Trnave sa teoretická skúška vykonáva na Okresnom dopravnom inšpektoráte, Starohájska ulica č. 3. Vstup do priestorov, kde sa nachádza skúšobná miestnosť je z lávky, vedľa polikliniky smerom na sídlisko.
14. Praktická časť skúšky
Na rozdiel od teoretickej časti sa praktická časť veľmi nelíši od minulosti. Pozostáva z jazdy v reálnej premávke pod dozorom inštruktora a za prítomnosti skúšajúceho komisára z radov polície.
Skúšobný komisár počas jazdy určuje trasu a potrebné úkony, na ktoré musí študent reagovať. Inštruktor nesmie počas jazdy zasahovať do riadenia, pokiaľ to samozrejme nie je nutné (napr. hrozba kolízie). Zasiahnutie inštruktora sa však považuje za incident, ktorý vás prakticky diskvalifikuje, preto je potrebné z vašej strany maximálne sústredenie.
Dĺžku jazdy pri praktickej časti skúšky určuje tiež skúšobný komisár – pokiaľ sa študent javí dostatočne pripravený a počas jazdy správne reaguje, postačuje 10-15 minút; ak má študent problémy, môže sa jazda natiahnuť na 20-30 minút.
15. Získanie vodičského preukazu
Úspešné zvládnutie oboch častí skúšky neznamená, že rovno z autoškoly odídete na vlastnom aute; je potrebné z vašej strany zaplatiť všetky poplatky, z našej strany administratívne ukončiť výcvik a vydať certifikát o absolvovaní kurzu.
Po týchto úkonoch, ktoré môžu trvať niekoľko dní, môžete požiadať o vydanie vodičského preukazu ústnym oznámením na ktoromkoľvek oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru.
V prípade, že žiadate o rozšírenie na skupiny C, CE, D alebo DE, je nutné zároveň s tým predložiť Doklad o zdravotnej spôsobilosti vodiča a Doklad o psychickej spôsobilosti vodiča.
Ak ste už predtým mali vodičský preukaz a rozširujete si ho o ďalšie skupiny, bude nový vodičský preukaz obsahovať všetky dosiahnuté skupiny a starý vodičský preukaz odovzdáte pri preberaní nového.